پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3506
-
الف
+

هنرمند نقاش برای سانچی قلم زد

تابلوی «دریا بوی یوسف می‌دهد»، به یاد شهدای نفتکش سانچی امروز در حوزه هنری رونمایی می‌شود.

تابلوی «دریا بوی یوسف می‌دهد» به قلم علی‌محمد شیخی، به یاد شهدای سانچی امروز در حوزه هنری رونمایی می‌شود.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از فارس، علی‌محمد شیخی خالق تابلوی «دریا بوی یوسف می‌دهد» گفت: موضوع اثرم آسمانی شدن دریانوردان سانچی است و سعی کردم حسی که از این واقعه به من دست داده را در قالب یک اثر نقاشی به تصویر بکشم.

این نقاش اظهار داشت: شاید کاری از دست من در این مورد برنیاید اما با کشیدن این نقاشی حداقل به همدردی با بازماندگان این حادثه می‌پردازم. متاسفانه طی ماه‌های اخیر چندین حادثه ناگوار رخ داده که هنرمندان سعی کرده‌اند با برداشتن قدم‌هایی به همدردی با مردم حادثه دیده بپردازند. یکی از این‌ها زلزله کرمانشاه بود که در یک حرکت جمعی هنرمندان دست به فروش آثار و صرف کردن هزینه به دست آمده برای مردم حادثه دیده زدند.

شیخی پیرامون این اثر توضیح داد: تکنیک این کار رنگ روغن و ابعاد آن 100 در 150 است که از تونالیته سبز و آبی بیثشتر استفاده کردم. یک اثر سوررئالیستی که حس پرواز و آسمانی شدن این دریانوردان و پر کشیدن ققنوس‌وار و مظلومانه آن‌ها را به مخاطب انتقال می‌دهد. برای این تابلو نقاشی نام «دریا بوی یوسف می‌دهد» را انتخاب کردم.
وی با اشاره به اینکه هنرمند تحت تاثیر پیرامون خود قرار می‌گیرد و نمی‌تواند نسبت به حوادث مختلف بی‌تفاوت باشد، گفت: هنرمندانی هستند که نسبت به اجتماع و مردم‌شان تعهد و تعصب دارند. به صورت کلی نیز هنرمندان فی‌حدذاته به عنوان یک پیشرو دیده می‌شوند که یک خط از جامعه جلوترند. بنابراین مردم جامعه هم به این مسئله توجه می‌کنند که هنرمندان‌شان در رابطه با مسائل مختلف چه موضع‌گیری دارند. این‌گونه است که قدم‌های برداشته شده و حرکت هنرمندان در رابطه با موضوعات مختلف بر جامعه تاثیرگذار است.

شیخی با اشاره به اینکه هنرمندان پس از انقلاب و طی این 4 دهه به خاطر شرایط و اتفاقات مختلف نتوانستند تنها به فضای هنری صِرف بپردازند، عنوان داشت: به عنوان مثال، طی هشت سال دفاع مقدس هنرمند نمی‌تواند با آرامش خیال در آتلیه خود بنشیند و سبک‌های مختلف هنری را امتحان کند و دوست دارد مانند کسی که اسلحه دست گرفته با قلمش مبارزه کند. در این میان، هنرمندان بسیاری هم وجود دارند که با همه این شرایط به لحاظ تکنیک و قدرت قلم از هنرمندان بسیاری از نقاط دنیا هم پیش افتادند و استقبال زیادی توسط مخاطبان از آثارشان صورت می‌گرفت. یکی از دلایل این استقبال معناگرا بودن برخی آثار است که چون تکنیک‌های مختلف فرم و رنگ و ... به اندازه کافی در آثار هنرمندان نقاط مختلف دنیا دیده شده آثار مفهمومی خاص و معناگرای هنرمندان ما مورد توجه قرار می گیرد.

او ادامه داد: در حوزه هنری در رشته‌های مختلف آثاری پدید آمده که سرآمد بوده‌اند، به‌ویژه در هنرهای تجسمی که آن هم به تفکرات و رویکرد خاص هنرمندانی برمی‌گردد که از ابتدا در اینجا فعالیت کرده، همگام با مردم بوده‌اند و دغدغه داشته‌اند.

شیخی در پایان افزود: این یک واقعیت است که تاثیر هنرمندان گاه از اثرگذاری سیاست‌مداران یک جامعه هم بیشتر می‌شود. وقتی هنرمندان در حوادث مختلف حاضر می‌شوند در کنار خدمات مختلف، در روحیه‌دهی به مردم جامعه نیز بسیار تاثیرگذارند.

ب س / س م

نظر شما
ارسال نظر